فتاوای وهابیان در مصادیق شرک
مذهبی
سلام به وب من خوش آمدید.
شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:57 ::  نويسنده : سعید

1 ـ شیخ عبدالعزیز بن باز، مفتى وهابیان در عصر خود مى گوید: «دعا از مصادیق عبادت است، و هر کس در هر بقعه اى از بقعه هاى زمین بگوید: یا رسول الله، یا نبى الله، یا محمّد به فریاد من برس، مرا دریاب، مرا یارى کن، مرا شفا بده، امّتت را یارى کن، بیماران را شفا بده، گمراهان را هدایت فرما، یا امثال این ها، با گفتن این جمله ها براى خدا شریک در عبادت قرار داده و در حقیقت پیامبر(صلى الله علیه وآله)را عبادت نموده است...».(1)
2- او مى گوید: «بى شک کسانى که به پیامبر(صلى الله علیه وآله)یا غیر او از اولیا و انبیا و ملائکه یا جن، پناه مى برند، معتقدند که آنان دعایشان را شنیده و حاجاتشان را بر آورده مى کنند، این اعتقادها انواعى از «شرک اکبر» است؛ زیرا علم غیب را غیر از خدا کسى دیگر نمى داند. دلیل دیگر این که تصرفات و اعمال اموات در دنیا با مرگ منقطع شده است ـ خواه پیامبر باشند یا غیر پیامبر ـ و ملائکه و جن نیز از ما غایب و به شئون خود مشغولند».(2)
3 ـ همچنین مى گوید: «آنچه در کنار قبور از انواع شرک انجام مى گیرد، قابل توجّه است؛ از جمله صدا زدن صاحبان قبر، استغاثه به آنان، طلب شفاى مریض، طلب نصرت بر اعدا و امثال این ها، همه از انواع شرک اکبر است که اهل جاهلیّت به آن عمل مى کردند».(3)
4 ـ و مى  گوید: «ذبح براى غیر خدا منکرى عظیم و شرک اکبر است؛ خواه براى پیامبر باشد یا ولىّ یا ستاره یا بت یا غیر این ها...».(4)
5 ـ او در جای دیگر مى گوید: «در نماز اقتدا به مشرکان جایز نیست، که از جمله آنان کسانى اند که به غیر خدا استغاثه مى کنند و از او مدد مى خواهند; زیرا استغاثه به غیر خدا؛ از اموات و بت ها و جنّ و غیر این ها از انواع شرک به خداست...».(5)
6 ـ وى مى گوید: «قسم به کعبه یا غیر کعبه از مخلوقات جایز نیست».(6)
7 ـ او مى گوید: «صدا زدن مرده و استغاثه به او و طلب مدد از وى، همگى از مصادیق شرک اکبر است، آنان همانند عبادت کنندگان بت ها در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله)از قبیل: لات، عزّى و مناتند....».(7)
با توجه به فتاوای وهابیان با دیدگاه خاصی که در میزان شرک و توحید دارند بسیاری از اعمال مسلمین از قبیل تبرک، استعانت از ارواح اولیای الهی، ... را شرک می دانند، و عاملان به آن را مشرک می خوانند و به تبع آن خون و اموالشان را حلال می شمارند، آنان تا آنجا پیش می روند که ذبیحه دیگر مسلمین را حرام می دانند. ولی در مقابل، مسلمانان عالم با مبانی خاصی که از راه عقل و قرآن و روایات معتبر کسب کرده اند این مصادیق و اعمال را نه تنها شرک نداسته بلکه مستحب و در راستای توحید می دانند.(8)

منابع
1. مجموع فتاوى، بن باز، ج 2، ص 549.
2. مجموع فتاوى، بن باز، ج 2، ص 552.
3. همان.
4. همان، ص 561.
5. همان، ص 586.
6. مجموع فتاوى، بن باز، ج 2، ص 722.
7. همان، ص 746و747.
8. علی اصغر رضوانی، سلفی گری و پاسخ به شبهات، ص 273.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان